loading...
حوزه it
علی چایچی بازدید : 61 سه شنبه 01 مرداد 1398 نظرات (0)

همیشه خریدن یک کامپیوتر جدید نمی‌تواند مقرون به صرفه باشد و شما می‌توانید به راحتی و با صرف هزینه‌ای کمتر، سیستم خود را پیشروی کردن دیتا و برخی از مشکلات بوجود آمده‌ی برآمده از قطعات و سخت‌افزار‌های کهن را با این روش، برطرف کنید. در این مقاله منظور داریم الی شما را با نحوه‌ی راهنمای ارتقا سخت‌افزاری کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ به صورت ناچیز آشنا کنیم. در پیوستگی با ما همراه باشید.

 

امروزه خرید و فروش رایانه اشاعه زیادی مکشوف است. این کار، لزوما کار بدی نیست ( بخصوص این‌که یک فرآوری کنند‌ه‌ی سیستم‌های کامپیوتری باشید). در حقیقت، با به کارگیری تمامی دستگاه‌های ویندوزی فروخته شده در ۵ سال گذشته، می‌توانید در وب به گشت و گذار بپردازید، ایمیل‌های خویش را چک کنید و حتی فایل‌های ویدئویی با کیفیت بالا را نیز پخش کنید. بسته به سخت‌افزار بهره‌گیری شده در سیستم، احتمالاً بتوانید بازی‌هایی را نیز که به تازگی منتشر شده، به نکوداشتن اجرا کنید. به همین دلیل، به ندرت ناچار می‌شوید الی برای اتمام کار‌های خود، یک کامپیوتر و یا لپ‌تاپ جدید، آن هم با قیمتی حدود ۱۰۰۰ دلار خریداری کنید.

 

اما این بدین معنا نیست که کامپیوتر شما را نمی‌توان پیشروی کردن داد. بالارفتن بعضی از قسمت‌ها کامپیوتر، ارزان‌تر از خرید یک رایانه جدید است. این شغل به اندازه‌ای که اندیشه می‌کنید، دشوار نیست. در این نوشتار راهنمای سریع و بهترین روش‌های پیشروی کردن سیستم ماشین‌های قدیمی ارائه شده است.

 

چگونه رایانه رومیزی خویش را ارتقاء دهیم


با وجود اشاعه استفاده از لپ‌تاپ در دهه‌ی گذشته، کامپیوتر‌های رومیزی همچنان به عنوان بهترین انتخاب برای کسانی که قصد خرید یک سیستم ارزان قیمت را دارند، مطرح است. به خصوص این‌که به راحتی می‌توان این کامپیوتر‌ها را ارتقاء داد.

 

در بالارفتن اکثر کامپیوتر‌های رومیزی، تمرکز اصلی بر روی قطعاتی هستند که به مادربورد و پردازنده متصل نیستند. اگر یک رایانه را مانند یک ماشین در عقیده بگیریم، می‌توان این‌طور پنداشت که، مادربورد مشابه یک قاب و پردازنده مانند یک موتور عمل می‌کند. در نتیجه می‌توان در صورت احتیاج به جای خرید یک سیستم جدید، آن‌ها را ارتقاء داد.

 

اما گزینه‌های دیگری نیز برای پیشروی کردن تند و ارزان هستی دارد.  افزایش ( حافظه‌ی ) RAM بهترین طریق کلاسیک برای درمان عملکرد یک سیستم کند و اجزاء مرتبط با آن است. اضافه کردن رم‌های بیشتر یا حتی جایگزین کردن ‌DIMMها ( اصطلاح فنی برای قسمتی از حافظه ) به طور کامل، پردازشی سریع و ساده است که به هیچ وجه تنظیمات خواصی برای سیستم‌عامل دربایستن ندارد. اگر بخواهید گنجایش رم خویش را به ۸ گیگا بایت افزایش دهید، این پیشه زیر ۵۰ دلار برای شما خرج دربر خواهد داشت و اگر از رم ۱۶ گیگابایتی بهره‌گیری کنید، کمتر از ۱۰۰ دلار.

 

زمانی که می‌خواهید یک رم برای سیستم خود بخرید، اطمینان حاصل کنید که با استاندار‌های DDR3 و DDR4 مطابقت داشته باشد و با سرعت ( که معمولا به مگاهرتز ذکر می‌شود ) و تعداد ‌DIMM‌های ( معمولا بین ۲ و ۸ است ) موجود در کامپیوتر و در ضمن با مقررات مربوط به ماردبورد، مطابقت داشته باشد. اگر از این بابت مطمئن نیستید، کتابچه‌ی راهنمای سیستم خود را بررسی کنید و یا فقط به قطعاتی که در حال آماده برروی کامپیوتر شما قرار گرفته، نگاهی بیندازید.

 

به خاطر بسپارید که اگر اسلات DIMM را مفتوح کنید، می‌توانید به راحتی شمار RAM بیشتری را به جای آن جایگزین کنید. اگر در حال حاضر، ۴ گیگابایت فضا در یک DIMM، در اختیار دارید، اضافه کردن یک DIMM، چهار گیگابایتی سایر می‌توانید تقریبا  دو برابر قیمت یک رم و برابر ۳۰ دلار برای شما هزینه دربر داشته باشد. برای این‌که بتوانید درباره تطبیق و نصب RAM اطلاعات کاملی توسط آورید، می‌توانید به مقالاتی که در این زمینه هستی دارد مراجعه کنید.

 

درایو مکانیکی سیستم خویش را با SSD جایگزین کنید


بهترین گزینه‌ی بعدی برای افزایش سرعت یک رایانه قدیمی، جایگزین کردن هارد درایو کامپیوتر قدیمی با یک درایو SSD ( یا solid state drive)  است. امروزه ذخیره‌سازی اطلاعات برروی حافظه‌ی فلش، زیاد سریع‌تر از درایور‌های هاردهای کهن است. صحیح است که باید به ازای هر گیگابایت پول اکثریت بپردازید، ولی با پروا به تفریق سریع قیمت‌ها و همچنین مزایای به کارگیری SSD همانند افزایش سرعت بوت و پاسخگویی عمومی سیستم، به کارگیری این نوع درایو‌ها زیاد موثرتر خواهد بود.

 

تغییر هارد درایو، پیچیده‌تر از جایگزین کردن RAM است. برای این کار باید پاور SATA و کابل دیتا را به ترتیب به دکمه‌ی پاور و مادربورد کامپیوتر خود متصل کنید و حتی سیستم‌عامل خویش را به یک درایو جدید، منتقل کرده و یا آن را مجددا نصب کنید. بهتر است قبل از این‌که پروسه نصب را شروع کنید، از فایل‌های مهم خویش نسخه‌ی حامی تهیه کنید و برروی یک درایو خارجی یا سرویس‌ ذخیره‌سازی فضای ابری همانند Dropbox، منتقل کنید.

 

به سیستم خود کارت گرافیک اضافه کنید و یا آن را بالارفتن دهید


اغلب کامپیوتر‌های رومیزی با یک پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه، عرضه می‌شوند که با استفاده از آن دستورات مادربورد بی درنگ در مانیتور به نمایش در می‌آیند. اما اگر مایلید تا از مدل‌های جدیدتر کاربرد کنید و یا بازی‌های جذاب‌تر و حائز گرافیک بالاتری را اجرا کنید، به یک کارت گرافیک مجزای ADM و یا Nvidia نیاز دارید. بعضی از کارت‌های گرافیکی به یک اسلات PCIe برروی مادربور، متصل می‌شوند.  برخی را نیز باید آشکارا به منبع تغذیه متصل کرد.

 

ممکن است ناچار باشید لغایت بیش از ۱۰۰۰ دلار نیز بابت کارت گرافیکی بپردازید ولی گزینه‌های ارزانتر و دارای نیرو کمتر مشابه GTX 950 نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها اکثر بازی‌هایی را که دارای تنظیمات گرافیکی متوسط هستند، می‌توانید با پرداخت مبلغی کمتر از ۱۵۰ دلار، بازی کنید.

 

سایر ابزارها جانبی، مثل یک مانیتور جدید، صفحه کلید و یا موس، مایه افزایش سرعت کامپیوتر شما نمی‌شود اما، می‌توانند به کارگیری آن را برای شما ساده تر کنند. اگر سرعت اینترنت شما ذیل است و از پیوست بی‌سیم برای دسترسی به اینترنت کاربرد می‌کنید، یک کارت شبکه‌ی Wi-Fi جدید می‌تواند به دلیل دسترسی به استاندار‌های سریع‌تر و در ضمن به انگیزه سازگاری بیشتر با این استانداردها، مایه افزایش سرعت دسترسی به اینترنت، شود.

 

 

ارتقاء سخت‌افزاری کامپیوترو لپ تاپ

 

لپ‌تاپ‌ها


این طور می‌توان گفت که بالارفتن سخت‌افزاری یک لپ‌تاپ می‌تواند هم ساده‌تر از یک رایانه رومیزی باشد و هم مشکل‌تر! ساده‌تر بودن آن به علت مختصر بودن گزینه‌ها و اجزایی هستند که باید تغییر کنند. ولی نصب این قطعات برروی لپ‌تاپ، پیچیده‌تر از نصب آن‌ها برروی رایانه رومیزی است.

 

اساسا ارتقا‌ء بسیاری از اولترابوک‌های جدید و همگی رایانه‌های شخصی قابل حمل، بدون باز کردن قطعات آن و قبول ریسک آسیب‌های احتمالی وارده شده به آن قطعات، غیر شدنی است. ( بدون در عقیده گرفت باطل شدن گارانتی ). اما مدل‌های قدیمی‌تر، به خصوص ماشین‌های بزرگتر و بازرگانی شرکت‌هایی مثل Dell، HP و LENOVO در حال آماده امکان دسترسی کاربران به بعضی از اجزای اصلی دستگاه را فراهم کرده‌اند.

 

دسترسی به رم و هارد دیسک در این لپ‌تاپ‌ها معمولا با یک پیچ گوشتی ساده و از راه جداکردن قسمت زیرین لپ‌تاپ یا بیرون کردن پورت‌های پلاستیکی دستگاه شدنی است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر می‌توانید به دستورالعمل‌های موجود در  کتابچه‌ی راهنمای سیستم و یا به وب سایت شرکت سازنده‌ دستگاه، مراجعه کنید.

 

روش جایگزین کردن حافظه یا هارد دیسک برروی لپ‌تاپ تقریبا  همانند کامپیوتر‌های دسکتاپی است. ولی باید پروا داشته باشید که رم لپ‌تاپ با DIMMهای کوچکتر ارائه می‌شود و لپ‌تاپ‌ها به نیز به هارد دیسک‌هایی با اندازه‌ی کوچکتر از ۲.۵ اینچ بیچارگی دارند. در حال آماده اغلب SSDهای موجود به اندازه‌ی کافی حقیر هستند و می‌توان از آن‌ها در بسیاری از لپ‌تاپ‌ها کاربرد کرد. شما باید قبل از انجام این کار از سیستم‌عامل خویش نسخه‌ی حامی تهیه کنید و یا سیستم‌عامل را به به اتفاق کلیه‌ی درایو‌های باره نیاز، مجددا نصب کنید.

 

در بعضی از مدل‌های تجاری، باتری را می‌توان جداکرده و یا با یک باتری جدید، جایگزین کنیم. با این روش می‌توان باتری‌های قدیمی را به راحتی با یک باتری جدید، عوض کرد. اگر متوجه شدید که صفحه کلید و یا ترک پد لپ‌تاپ شما به خوبی پیشه نمی‌کند، می‌توانید آن‌‌ها را نیز جایگزینی کنید ( هرچند که این کار چندان هم ساده نیست )

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 53
  • بازدید ماه : 47
  • بازدید سال : 1,049
  • بازدید کلی : 5,376